20230609_172301

שבועות וסל השירותים

בחג שבועות האחרון בקיבוץ, הבאתי איתי שני אורחים מארצות הברית לצפות בתהלוכת הענפים והמופע. הם היו מוקסמים מהאווירה והתהלוכה הססגונית. שני דברים עיקריים תפסו את תשומת ליבם. הראשון, הוא המגוון הרב דורי – הם שמו לב למשהו שהם מעולם לא חוו,שאולי אנחנו לוקחים כמובן מאליו, שהגיעו משפחות עם שלושה וארבעה דורות. והדבר שני ההתנדבות הרבה בקהילה. הם שאלו אותי – "מי הפיק את האירוע?" עניתי להם שאלה אנשים מהקהילה וזה חלק מהמסורת הקהילתית שעוברת מדור לדור. שההורים שרקדו את ריקוד המגפיים, היום רואים את הילדים שלהם רוקדים את אותו הריקוד בדיוק.
ולמה אני מספר לכם את זה? כי התרבות והמסורת בקיבוץ,אינם מובנים מאליו. זו עבודה קשה ומשותפת של המון אנשים, הגורמים לכולנו להיפגש, להביא את המשפחה הגרעינית, לראות צדדים אחרים שלנו, וליצור מסורת וזהות מיוחדות לגח"א. בהזדמנות זו אני רוצה להודות למור ולכל הצוותים שמשקיעים הרבה זמן ומחשבה. תודה רבה וכן ירבו המתנדבים.
במסגרת סקר "סל השירותים" שנערך לאחרונה שבו נבדקה מידת שביעות הרצון של החברים והתושבים מהענפים השונים. ראינו בצורה ברורה, שהתרבות נמצאת במקום הראשון בחשיבות השירותים בקיבוץ, ואף צויין שיהיו מוכנים לשלם יותר על מנת לשמור על רמת השירותים.
לשמחתנו היתה הענות יפה לסקר, ובזמן הקרוב נציג את התוצאות לכלל הקיבוץ. למרות שביעות הרצון הגבוהה (יחסית לקיבוצים אחרים) מכלל הענפים, אנחנו נלמד את התוצאות ונשאף להשתפר. 

 

חינוך ודיפרנציאציה

בימים אלה, צוותי החינוך נערכים לקראת קיץ מלא פעילות, בתוכנית עשירה שנותנת מענה כמעט לכל חופשת הקיץ. זה לא מובן מאליו, שבישובים שסביבנו, הורים רבים מחפשים מסגרת חינוכית לכל החופשה בהרבה מאוד כסף, ואצלנו המערכת פתוחה כל השנה בעלות מסובסדת ונגישה לכולם. עשינו מספר עבודות פיתוח לשיפור הבטיחות וסידרנו את החצרות של גני תאנה ודקל. 
ההנהלה החינוכית והצוות המקצועי, משקיעים הרבה זמן בלמצוא את המינון הנכון בין מערכת חינוך מושקעת ואיכותית, לבין האתגרים התקציביים שנמצאים לפנינו, עם אינפלציה והתאמות שהקיבוץ חייב לעשות בעקבות השיוך וירידה משמעותית בהכנסות. לאחר שבשנה שעברה, הנהלת הקהילה הוסיפה תקציב של 250 אש"ח בעקבות צרכי המערכת, היא ביקשה לבחון את כל נושא ההכנסות וההוצאות. לאחר הבחינה הוחלט להעלות את השכר לימוד ב- 5% על מנת להתאימם לעליית המחירים. ולקיים דיפרנציאציה בין חברים שמשלמים מס קהילה (שלמעשה מסבסדים את תקציב החינוך) לבין אלה שאינם משלמים מס קהילה. חברים שמשלמים מס קהילה יקבלו הנחה של 15% (בדומה לקיים במערכת הגיל הרך כבר שנים רבות). אנו מבינים ששינוי זה עלול לגרום לאי נוחות אך האבחנה בין הסטטוסים נעשתה משום שבפועל עיקר הסבסוד של מערכת החינוך הבלתי-פורמאלי נעשה מתוך מיסי הקהילה, ולא סביר או הוגן שחברים שמשלמים מיסים אלו יסבסדו את שאר מקבלי השירותים. מכתב מסודר פורסם להורים.

 

שכונה ג' וקליטה

בימים אלה אנחנו מסיימים את עבודות הפיתוח וקולטים קבלן בניין שיבנה את השכונה. מנהלת השכונה, שאני עומד בראשה, עובדת קשה מאוד על מנת לקדם את הפרויקט בתקציב, בלוחות הזמנים ובאיכות טובה. כמו כל בפרויקט, יש לנו המון עבודה ואתגרים מאחורי הקלעים, לוודא שכל הבונים מתקדמים באותו הזמן, בהכנת שינויי הדיירים, בהעברת הכספים לנאמנות ובקבלת היתרי הבנייה בזמן. פרויקט הקליטה של 60 משפחות של בנים, הוא אחד הפרויקטים הגדולים בתנועה הקיבוצית. חוץ מניהול הבנייה, אנחנו נערכים לקליטת המשפחות, וכצעד ראשון, כל משפחות חברי שכונה ג' שמתגוררות בקיבוץ, נכנסו להסדר אגרת הבריכה וייהנו משימוש בבריכה וחדר הכושר לכל המשפחה. 

20230609_172240

הערכות לשיוך

שעון החול של השיוך ממשיך לעבוד, ואנחנו מקדמים את הבירוקרטיה הנובעת מכך. תב"ע פרצלציה הוגשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ואנחנו פועלים לתקן הערות שקיבלנו. אנו מקדמים מול החברים מדידה נוספת על מנת לוודא שהתיק שאותו אנחנו מגישים למנהל יהיה מותאם למציאות, ושכל חבר יודע כמה מטר בנוי יש בשטח שלו. אנחנו מקיימים שיחות עם משפחות שצריכות להשלים תהליכים שונים כגון – תשלום חובות, חתימה עם הסכם שיוך, יורשים שטרם העבירו זכויות וכו'. בסוף כל משפחה צריכה להיערך לתשלום ההיוון שצפוי להיות בתחילת שנת 2025.
אנחנו נערכים לצמצום מקורות ההכנסה בקיבוץ, בעקבות ירידה בהכנסות הקיבוץ כתוצאה מהסדרת השימושים. חלקכם כבר ראה שה"בירצה" עברה מקום, ועסקים חיצוניים (לא של חברי קיבוץ) יאלצו לסגור את העסק אחרי שנקבל את ההוראה מהמנהל. על פי החישוב שעשינו, מדובר בירידה של כמיליון וחצי שקלים.
צמצום המקורות מחייב אותנו לשנות את תקציב הקהילה וסל השירותים. נצטרך לעשות סדרי עדיפויות ולקחת בחשבון את הסקר הדמוגרפי ואת סקר שביעות הרצון שעשינו. אנחנו רוצים לשמור על איכות החיים הגבוהה שקיימת בקיבוץ ולבצע התאמות מחויבות במציאות.

 

ועדת תכנון ואיפה הדור הבא יגור?

ועדת תכנון מקדמת את התב"ע של הקיבוץ, וקיימה לאחרונה דיון בעקבות החלטת המועצה הארצית לחרוג מלוח 2, ולאפשר לישובים כפריים להגדיל את הישובים. המשמעות לקיבוץ הוא שניתן יהיה להגדיל את הקיבוץ מעבר ל-550 הבתים שיש בתב"ע, ושצפיפות הבתים תגדל. בדיון ראשוני הוחלט להמליץ להמשיך את מגמת הציפוף של השכונות הבאות מכמה טעמים – הראשונה, שמוסדות התכנון מעוניינים לצופף את הישובים ולא לחרוג מגבולות של הישוב, והשנייה שעלות הקרקע התייקרה, ובעלויות גדולות שכאלה, לא בטוח שלבני הקיבוץ יהיה כסף לגור בקיבוץ. לכן ועדת תכנון הנחתה את אדריכל הקיבוץ להציג חלופות שונות שיעמדו בתנאים אלה.
בנוסף, ועדת התכנון שכרה יועצת תנועה, שתעדכן את תוכנית התנועה והתמרור, ותביא אלטרנטיבות לנושא מצוקת החנייה הקיימת בקיבוץ.   

20230615_184346

עדכונים מהענפים

הכלבולית ממשיכה לשבור שיאים במכירות. אנחנו רואים שהרבה יותר חברי קיבוץ בוחרים לעשות את רוב הקניות שלהם בקיבוץ. בנוסף הצטרפנו למלחמה ביוקר המחייה ואנחנו מציעים מוצרים ללא מותג במחירים זולים יותר באופן משמעותי. אני מקווה ששמתם לב לחלבייה ולמקפיא החדש שחוץ מהיופי שלהם, מאפשרים יותר מקום למגוון מוצרים גדול.
בחדר האוכל ממשיכים במגמת גידול בשימוש בחדר האוכל ובמעדנייה.

חודש הבריאות שהובילה גילת יחד עם צוות הבריאות נחל הצלחה גדולה – תודה על התכנית העשירה והחשובה. השקעה בבריאות האנשים היא השקעה בקהילה.

בבריכה עברו למוד קיץ, ואנחנו שמחים לראות יותר ויותר חברי קיבוץ מגיעים ונהנים. בחודשי הקיץ יערכו ערבים מיוחדים אך ורק לחברי ותושבי הקיבוץ. בנוסף, ישנה הערכות להכנת תוכניות לשיפוץ המלתחות וקבלת היתר בנייה. גם מחירי האורחים עודכנו בהתאם.
בענף הנוי, ועדת חזות היישוב עוקבת אחרי פעילות ההענף, והמליצה להעסיק אדריכל נוף שיבדוק את שטחי הקיבוץ וימליץ לצוות כיצד לטפל בגן הוותיק והמורכב בעלויות נמוכות יותר. הנושא יובא לדיון בכל המוסדות הרלוונטים.
בימים אלה בענף התקשורת נכנסה חברת "משקי השיטה" של משקי הקיבוצים לטפל בתקשורת בקיבוץ במקום חברת טלראן. אנחנו עושים כמה שידרוגים בתשתיות האינטרנט והאבטחה, מתנצלים מראש על אי הנוחות. החשמליה ממשיכה בטיפול בקריאות התקשורת ומתייעלת בנושא.

 

אין רגע דל… זהו מקצת הדברים שנמצאים על שולחני, על השאר אפרט בגיליונות הבאים.

תודה לכל השותפים בעשיה. מוזמנים להתעדכן בכל הנעשה באתר הקיבוץ.

שלכם,
יוני ארי
מנהל הקהילה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

42495896