IMG-20230619-WA0013

גלעד גשן עבד כמאמן בחדר כושר בבריכה שלנו ובעברו היה שוער קבוצת הנוער בכדור-מים. ציפור קטנה לחשה לי שהוא מעורב בפעילות חינוכית חברתית מיוחדת. ביקשתי ממנו לספר על משפחתו ועל פעילותו

נטע וגלעד גשן (בשנות ה-40 המוקדמות) מתגוררים בעשור האחרון בכוכב יאיר יחד עם התאומים עידו ומיכאל בני ה-10. נטע עובדת בעיקר מעבר לים ועוסקת באנרגיה חלופית בחברת "אוניון" הפועלת בדרום-אפריקה ובפולין וגם בקו הגז התת-ימי לאירופה דרך קפריסין.

גלעד ושותפו עמית שירן (במקור מקיבוץ שפיים) הקימו בשנת 2019 את ארגון "תאוצה", במגמה לשפר, להעשיר ולהעמיק את היחס לתלמידי מערכות החינוך מחוץ לכיתת הלימוד.

בשנת 2020 עם פרוץ מגפת הקורונה וההבנה של גלעד כי בדידות התלמידים מסוכנת לא פחות מהמגפה עצמה, הפכה שיטת הלימוד שלהם רלוונטית מתמיד והם זכו בפרס יזמות בחינוך. כאשר יצאו לדרך לפני כארבע שנים הם עבדו עם 12 מדריכים והיום יש כמעט 130 מדריכים פעילים בחברה שלהם.

"חברת תאוצה היא חברה יזמית בתחום החינוך. לפני שאסביר מה זה, חשוב להבין את המהות ומאיפה אנו מגיעים", מספר גלעד. "החינוך במדינת ישראל מתחלק למערכת הפורמלית בבוקר בבתי-הספר והמערכת הבלתי פורמלית אחה"צ ובערב. לקחנו על עצמנו את המשימה לשלב את המערכת הבלתי פורמלית בפורמלית וכך אנו מקווים לשנות ולשפר את שיטת הלימוד בישראל.

להערכתנו, הילדים נמצאים מעט מדי זמן בחוץ ויותר מדי מול המסכים, רבים מהם אוכלים לא נכון וממעטים בפעילות גופנית ולכן רוב הפעילויות שלנו מתקיימות בחוץ ומקדמות אורח חיים בריא. מעבר לכך, רבים מהם חשופים בבתי-הספר לחרמות ולסכנות ברשתות החברתיות ולכן אנו מבססים את הפעילויות שלנו על שיח פתוח, משתף, תומך ובריא".

IMG-20230619-WA0008

להעניק את הכלים

כיום פוגשים מדריכי תאוצה מעל 55,000 תלמידים בכל שבוע. "בבתי-הספר היסודיים אנו מפעילים במסגרת תל"ן ( תוכנית לימודים נוספת) סדנאות בחירה על בסיס שבועי בהן כל ילד בוחר את מקצוע הלימוד בו הוא יתעמק בשיטה הבנויה על שלושה עקרונות: בחירה, מגוון והעצמה. אנו מציעים מקצועות משישה תחומי עניין שונים: אומנויות הבמה, אומנות פלסטית, סביבה (חקלאות, נגרות) חשיבה (חדרי בריחה, שח-מט, טיסנאות) ספורט ואורח חיים בריא, בישול ואפייה. ברגע שהתלמיד בוחר מקצוע שמעניין אותו הוא יחווה למידה אפקטיבית יותר ובכך יעצים את עצמו".
בחטיבות הביניים הם מפעילים, יחד עם ביטוח לאומי, תוכנית שנקראת ״תוך כדי תנועה״ שמטרתה העיקרית למנוע נשירה ממערכת החינוך בגילאי 14-16. התוכנית מתמקדת בשיח מעצים, פעילות גופנית יומיומית ופעילויות למען הקהילה. המחשבה היא לראות את התלמיד, לשוחח איתו על מה שמטריד אותו, לתת לו כלים לחיים בריאים יותר ומטרה מוגדרת לעזור לקהילה ובכך לעודדו להישאר במערכת (התומכת).

 IMG-20230619-WA0020

להטמיע ערכי קיבוץ

הם גם מפעילים את קייטנות הקיץ והחגים לילדי ״הקרן לנפגעי פעולות איבה של הסוכנות היהודית״ וחוגגים פעם בחודש לילדי הקרן ימי הולדת ומקיימים פעילויות גיבוש.

"אנו עובדים עם ילדים בגילאי 6-18 מעשר רשויות שונות (אשכול, ב"ש, רהט, שער הנגב, שדרות, נתיבות, אשקלון, אשדוד, קרית מלאכי וקרית גת) שחוו פגיעה מאירוע טרור. הפעילויות הללו מאתגרות כי מדובר בילדים מעיירות פיתוח וקיבוצים, דתיים וחילונים, עולים חדשים וצברים, יהודים ובני מיעוטים, בגילאים שונים ובעיקר ילדים שנחשפו באופן ישיר או עקיף לאירוע ששינה את חייהם וכל ההשלכות הנובעות מכך".

"תאוצה" מפעילה תוכניות גיבוש והעצמה בישובים שונים. "לעיריית הוד השרון הכנו מאות 'קופסאות בריחה' המבוססות על סכנות ברשת וזהירות בדרכים, שחולקו לילדי העיר במהלך תקופות הבידוד בקורונה, בדרום השרון קיימנו בכל הישובים פעילות דרך ערך (המרוץ למיליון) בסימן חידות הקשורות לישובים וכך, תוך כדי משחק משפחתי, למדו ההורים והילדים על הישוב בו הם חיים. במועצה אזורית חוף אשקלון עשינו סדנה, עם כל בני ובנות המצווה של המועצה, שנועדה להוציאם מהסטיגמה בה הם חווים את חייו של בעל מוגבלות ומתמודדים עם משימות מאתגרות של חיי היומיום. אנו מאמינים שכאשר נצליח להכניס יותר ערכים המבוססים על שיטת הלמידה בקיבוצים למערכת החינוך, נוכל לשפר את חווית הלמידה של ילדינו, להקנות להם כלים טובים יותר לעתיד ובכך לשמור על הבריאות והמוגנות שלהם".

IMG-20230619-WA0021
תודה של ילד

שאלתי את גלעד על האתגרים העיקריים. "האתגר הקשה ביותר הוא להצליח לשמור על האיכות והייחודיות שלנו בזמן שהחברה גדלה בכל שנה", הוא אומר. "המטרה העיקרית שלנו היא להעצים כל ילד שמגיע אלינו ולתת מענה ואוזן קשבת לצרכים שלו/ה. כאשר אנחנו פוגשים מעל 55,000 תלמידים בכל שבוע זה הופך לאתגר לא פשוט ומצריך בניית מערך איכותי".

אני שואל על משוב. "הפידבק שמגיע מהילדים ומהמשפחות הוא המנוע העיקרי בעבודתנו. אני מרגיש שהמערכת הייתה זקוקה לסוג השירות שאנו מעניקים לילדים. הסיפוק שלי בעבודה עם ילדים הוא עצום. ילדים יודעים להגיד כשהם מאושרים וכשהם מאוכזבים ואין דבר מספק יותר מתודה של ילד שאתה יודע שעזרת לו והאמנת בו. ילד שבטח בך והענקת לו הזדמנות אמיתית להצליח יהיה אדם טוב יותר".

חשבתי לעצמי שלמרות שהחינוך הקיבוצי הוא המודל של גלעד ועמית, אנחנו, כקיבוץ ומערכת חינוך בה רובנו גאים, עדיין יכולים ללמוד לא מעט מ"תאוצה" ומגלעד ועמית שהקימו ומנהלים אותה בהצלחה גדולה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

42495896