IMG-20230214-WA0000

חלפה כשנה וחצי מאז נכנסתי לתפקידי בתחום הדיור ושיוך הדירות בקיבוץ. שלמה כהן מפציר בי כבר תקופה ארוכה לכתוב עדכון לעלון, אז סופסוף זה קורה.

לאחר תקופה קצרה בתפקיד גיליתי כי העיסוק בדיור ובתים של אנשים הינו תחום מורכב ורגיש. בית הוא פרטי, אינטימי ואישי, המרחב הבטוח של כל אחד ואחת מאיתנו או לפחות ראוי שיהיה כזה. מצבים אישיים הכרוכים לעיתים בשינוי מקום מגורים, מאופיינים פעמים רבות במתח ובקושי ואני משתדלת לתת מענה מיטבי לפניות ולבקשות במגבלות הקיימות.

מצוקת הדיור המדוברת במדינת ישראל מורגשת היטב גם במחוזותינו. רבים מחפשים פתרונות דיור ובאופן יומיומי אני נתקלת בקושי של יחידים, זוגות צעירים ומשפחות וכיום חיות בקיבוץ משפחות עם 2-3 ילדים בדירות קטנות מאוד.

מבחינת ניהול דירות המגורים של הקיבוץ: מחד חשוב לבצע תחזוקה אפקטיבית למבנים שרובם ישנים ולתת שירות טוב לדייריהם ומאידך לשמור על ניהול כלכלי יעיל ועמידה במגבלות תקציב.

אין ספק שיש מתח מתמיד בין השניים בהתנהלות מותאמת לקיבוץ המתחדש והמופרט ולמציאות הכלכלית המאתגרת של גח"א כיום וכאמור, אני משתדלת לאזן בין הכוחות הללו.

במהלך 2022 קם ופעל צוות דיור בקהילה. חברי הצוות שהקפידו להגיע לישיבות ותרמו מזמנם ומנסיונם: אורנה ישראלי, אשר ישראל, נויה לס, יוסי ברוך, תהילה דותן, ציון נואמה, איתי סינדליס (שהתחיל כנציג הדיירים ותוך כדי זכינו לברכו כשהתקבל לחברות בקיבוץ) יוני ארי ואני.

הצוות עסק באיסוף מידע ובחינת נושאים עיקריים הנוגעים לתחום הדיור: סדר התור לדיור בדירות קיבוץ, סטנדרט תחזוקת דירות קיבוץ, דירות חיילים, תעריפי תשלום, מדיניות סבסודים, הנחות ועוד.

הצוות העביר את המסקנות למוסדות הקיבוץ – ועד ההנהלה ובנושאי ליבה גם למועצה, שהם הגופים המוסמכים לקבלת החלטות. פירוט החלטות בנושאים השונים פורסם במסגרת פרוטוקולים של ועד ההנהלה/המועצה. כמו כן, חלק מהנושאים המרכזיים בהם עסק הצוות מפורטים להלן.

שיקום מבנים: שלושת מבני הקומותיים הישנים ביותר בשכונת החיילים/צעירים עברו שיפוץ ושיקום חיצוני. כל המבנים בשכונה ישנים מאוד ויש בהם ליקויים כגון סדקים משמעותיים, שברים ואף יסודות ברזל חשופים.

IMG-20230214-WA0001

לצערי, לא אושר תקציב להמשך הפרויקט ולכן, שבעת הבניינים האחרים ימתינו להמשך טיפול בהם, בתקווה בשנים הקרובות. במקביל, בוצעו גם באזור שכונת הנעורים וממשיכות להתבצע בימים אלה, עבודת תחזוקה ושיקום של המבנים באופן מדורג ובהתאם לאפשרויות התקציב. נעשתה התייעלות כספית בתחזוקה השוטפת, מה שהביא לצמצום הוצאות וחסכון כספי. התייעלות זו מאפשרת שיפור שירות לדיירים וביצוע יותר פעולות תחזוקה בדירות מבלי להגדיל הוצאות.

מס מוניציפלי: עד 2022 נכלל מס מוניציפלי/מס שירותים בדירות הקיבוץ בשכר הדירה. לאחר בחינת הנושא, הובהר כי חשבונאית חשוב להפריד בין רכיב שכר הדירה לבין רכיבים אחרים כגון מיסים. על כן, בעת חידוש החוזים בקיץ 2022 עודכן הסכם השכירות כך שרכיב המס הופרד מדמי השכירות. כתוצאה יש גידול במקור הכספי ממיסים שנכנס לתקציב הקהילה ומשמש את כלל החברים והתושבים.

עדכון הסכמים: במסגרת חידוש החוזים בקיץ 2022, עודכן חוזה השכירות. בין היתר, מעתה ובדומה להסכמי שכירות מקובלים, דייר המסיים את תקופת השימוש בדירה מחויב להחזיר אותה מסוידת כפי שקיבל אותה (עוד נדבך בהתאמת ההסדר למציאות של קיבוץ מתחדש).

דירות חיילים: באביב 2022 החליטה המועצה על שינוי בתעריפי התשלום בדירות החיילים. עד כה נהוג היה תשלום של 350 ₪ לדירה (כולל כל התשלומים למעט מים וחשמל).

החל מינואר 2023 התעריף לדירת חיילים הינו 50% משכ"ד מלא (865 ₪ נכון להיום) וכן תשלום ארנונה ותקשורת (תעריף מוזל). סה"כ עלותה של דירת חיילים כיום היא כ-1,000 ₪ בחודש ובנוסף משלמים מים וחשמל.

בעקבות כניסת ההחלטה לתוקף בינואר 2023 בחרו כמחצית מהחיילים לפנות את דירותיהם. ביצוע ההחלטה בעניין דירות החיילים היה מורכב ברמה החברתית-קהילתית וברמה האישית עבור החיילים/המשפחות, אך יש לזכור כי קיימות המלצות משנת 2017 בנושא זה ע"י צוות צמיחה דמוגרפית וועד הנהלה דאז ולכן בוצעה כעת המלצה הקיימת זמן רב מתוך בחינת מכלול הצרכים של קהילת הקיבוץ כיום.

IMG-20230215-WA0000

סבסודים והנחות: בהתאם להחלטות ועד ההנהלה יבוצע עדכון הדרגתי בסבסודים הנהוגים בדירות הקיבוץ. כך, למשל, הוחלט שההנחה לצעירים עד גיל 30 הזכאים כיום להנחה בת 25% בשכר הדירה, תתעדכן ל-15% מתוך הבנת הצרכים והאתגרים של צעירים הנמצאים בתחילת חייהם הבוגרים העצמאיים ורצון להמשיך ולסייע להם. השינוי יבוצע באופן הדרגתי על פני מספר שנים. עוד הוחלט כי בני קיבוץ מעל גיל 30 יהיו זכאים להנחה אחידה של 5% בשכר הדירה.

עדכון סדר התור בדירות הקיבוץ: סדר התור הקיים התקבל בשנת 2008 ולא עודכן מאז. הסדר זה (התקף כיום) חסר ובין היתר לא מתייחס למצבים כגון חברי קיבוץ בהליכי פרידה וגירושין, משפחת חברים חדשה שיש לה בית ישן מאוד וזקוקה לדיור בעת שיפוץ מן היסוד ועוד). במסגרת החלטה על סדר התור יש לקחת בחשבון צרכים של אוכלוסיות שונות ולנסות להגיע להסדר הגיוני ומאוזן ככל הניתן מתוך הבנה שמדובר במשאב חסר – הביקוש לו גדול בהרבה על ההיצע הקיים.

בהמשך לעבודה רבה של צוות דיור בנושא זה, קיים ועד ההנהלה דיון בהצעה לסדר התור המעודכן. בהמשך לכך, צפוי במהלך המחצית הראשונה של שנת 2023 דיון במועצה וקבלת החלטה, לאחריה יהיה סדר תור מעודכן לפיו יפעל הקיבוץ.

חדר מכבסה בשירות עצמי: קיים צורך גובר בהגדרת חלל בו יוצבו מכונת כביסה ומייבש לשימוש הציבור הרחב, בשימוש עצמי ובמחיר בר השגה, הן לתושבים חסרי מכונת כביסה והן עבור חברים/תושבים הזקוקים לתחליף או תגבור למכונות הפרטיות שלהם.

המקום יהיה פתוח 24/7 לכביסה עצמאית ולאחר תקופת הרצה ראשונה, לקיבוץ לא תהיינה הוצאות שכן הצפי הוא שהעלויות יכוסו ע"י ההכנסות משימוש במכונות (מכונות במתכונת ליסינג). הכוונה היא להפעיל פיילוט כבר בתקופה הקרובה.

הליך שיוך דירות – עדכון פעילות שוטפת:

בימים אלה הוגשה התב"ע-פרצלציה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה במועצה האזורית עמק חפר. תב"ע זו מפרטת את חלוקת שטחי המגורים וגבולות המגרשים של החברים הקיימים והיא מתבססת על התב"ע המאושרת הקיימת ואישורה בוועדה המקומית מהווה תנאי סף להגשת תיק השיוך של הקיבוץ לרמ"י. גם הליך "הסדרת השימושים הבלתי מוסדרים" מקודם במרץ בהובלתו של סיזל.

מדידות בתי החברים: חלק מדרישות תיק השיוך אותו עתיד הקיבוץ להגיש לרמ"י, הוא תצהירי גודל דירות לבתי החברים. במהלך שנת 2022 עבד מודד מטעם הקיבוץ במדידת בתי החברים ובבתים שגודלם הבנוי המשוער עולה על 141.5 מ"ר, בוצעה מדידה פנימית בנוסף על מדידה חיצונית. כמו כן, בוצע סבב מדידה חיצוני נוסף כדי להפחית כל שטח חיצוני שמותר שלא לכלול אותו במסגרת המדידה.

בתקופה הקרובה תתקיים פגישת הסבר לציבור הרחב במהלכה יוסבר נושא המדידות וכן, בהמשך לכך, כל בית אב יקבל טיוטה של תצהיר גודל הדירה שלו, כפי שמילא המודד. יש לחדד כי טרם הוגש חומר בנושא זה לרמ"י. התצהירים יוגשו רק לאחר שכל החברים יקבלו את התצהירים של בתיהם ויקבלו הזדמנות להגיש השגות ולבצע תיקונים לפי הצורך.

בתהליך השיוך נעשית עבודה אינטנסיבית לה שותפים בעלי תפקידים בקיבוץ אל מול רמ"י, מועצה אזורית ועוד, כדי לקדם את הנושא בצורה מיטבית. ניתן לעיין בלוח הזמנים המשוער שפורסם באתר וגם בחד"א כדי לדעת איפה אנחנו נמצאים בתהליך ולאן אנחנו מתקדמים.

לקראת סיום – הערה לעניין דירות מגורים של חברי קיבוץ הנמצאים בחופשה מיוחדת מחוץ לקיבוץ או דירות של חברים שהלכו לעולמם. הקיבוץ מבקש כי ראשית תינתן לבני הקיבוץ הזדמנות לשכור בתים אלה. ישנם חברי קיבוץ מבוגרים המשוועים כי בניהם ובנותיהם יגורו לצידם וכן משפחות בנים אשר מעוניינות לשוב לקיבוץ, אך יש להן קושי גדול במציאת בית מגורים. אני מזמינה את המשפחות שצריכות להשכיר את בתיהן להיעזר בי בשמחה לעניין זה. בנים.ות המחפשים.ות דיור מוזמנים להמשיך ולפנות אלי.

לסיכום, גבעת חיים נמצאת בצומת חשוב ומורכב. הנושאים שעל הפרק נוגעים לכולנו ואני מקווה שנדע לצלוח אותם ברגישות ובתבונה.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

42495896