אלתרמן אמר "אלי הטוב, העוד ישנם כל אלה, האם מותר בלחש בשלומם לדרוש?"
אחד מחכמי העולם אולי, ברנרד שאו, אמר: "הנוסטלגיה היא הנבלה היחידה שיש לה ריח טוב".
בהשקיפי ממרומי שנותיי (סלחו לי על הפראזה הנוראית) גיליתי, לתדהמתי, שתי עובדות: א. שהמילה הכתובה, הספרים, היו ידידיי הקרובים והנאמנים ביותר. מה פירוש להיות חובב ספרות? אולי התשובה הטובה ביותר היא שיש תקופות בחייך שאתה חי במציאות הספרותית שאתה קורא יותר מאשר במציאות "המציאותית" שהופכת לטכנית בלבד: אכילה, עבודה, שינה.
ב. שכל אותם ספרים "שבערו בעצמותיי" בתקופת נעוריי ובעת שהשקפת עולמי עוצבה – גזו, פסו מהעולם ואין איש יודע אותם, או כמעט אין יודע. אמרתי: 'אביא אותם לעולם, אציג אותם בפניכם', אין זו בדיוק המלצת קריאה, אולי אחד או שניים מספרים אלה יעורר עניין אצל מישהו. איך נאמר? "כך חולפת תהילת עולם" (בלטינית זה מצלצל יותר טוב).
נתחיל בהתחלה.

רומן רולן (1866 – 1944) סופר צרפתי, לא רק לבני הנעורים. הבנים (אני) קוראים את 'ז'אן כריסטוף', מעין ביוגרפיה שעוצבה בעקבות בטהובן. הבנות קוראות את 'הנפש הקסומה', ושני המינים יחד קראו את 'קולה ברוניון', ספר מקסים ביופיו על שלהי החיים. דמותה של חולדה (שם) גיבורת הספר, לעולם לא תישכח ממני.
אנחנו מדברים על שנות החמישים והשישים של המאה ה-20. שני ספרים סקנדינבים כובשים את הבמה: 'היכלי ירק' של הדסון ו'דיטה בת אדם' של נקסה. שניהם עוסקים בעלובי החיים כרומנטיקה מתקתקה, בגורלות אנוש. שניהם גם הוסרטו – ללא הצלחה יתרה.
בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת החלה הספרות לגעת בהיסוס מה בחוויות ובלקחי מלחמת העולם השנייה. בצד ספרות שואה ראשונית, אני קורא שני ספרים שמשפיעים עלי. הראשון, בעל שם משונה משהו: 'עולם שיכול היות טוב יותר', נכתב ע"י סופר עיתונאי הולנדי והוא מתאר את שהתרחש בהולנד בזמן המלחמה: על שיתוף הפעולה עם הנאצים, על המחתרת ועל הנסיונות להסתרת היהודים. הוא אולי אחראי במידת מה למיתוס שרווח אחרי מלה"ע השנייה כאילו ההולנדים התקוממו נגד הגרמנים והצילו יהודים.
הספר השני 'השעה ה-25' נכתב ע"י סופר רומני – גיאורגיו, עוסק באיכר רומני הנחשב בטעות ליהודי, הופך בהמשך למייצג של הגזע הארי הטהור ועובר את כל גלגולי המלחמה משני צידיה. הספר הוסרט בסוף המאה הקודמת אך קיים גם סרט נוסף, אחר לגמרי באותו השם שהוסרט מאוחר יותר, לא להתבלבל.

ספר נוסף ששבה את ליבי בתקופה זו היה 'קוו ואדיס' של ה. סנקביץ', סופר פולני (1846 – 1916)ו רומן היסטורי על רומא העתיקה בתקופת הקיסר נירון. אני מודה, לא שבתי לקרוא את הספר שוב (יש לי מנהג משונה, אני אוהב לחזור לקריאה שנייה ואף שלישית לספרים שאהבתי ולראות "הכצעקתה" – האם עמדו במבחן הזמן).
מן הספרות הרוסית הכבירה בחרתי לי את "מלחמה ושלום" של טולסטוי. דוסטויבסקי על לבטיו הנפשיים לא דיבר אז לליבי, לעומת זאת האפוס רחב הידיים וחובק עולמות שפתח לפניי טולסטוי גרם לי "לקפוץ ראש פנימה". ספרים עבים מעולם לא הפחידו אותי, להיפך, הייתה בהם, אם היו טובים, הבטחה לעונג מתמשך. מכל הדמויות שבספר בחרתי להזדהות עם בזוחוב ושמתי עין גם על נטאשה, אולי הגיע זמן לבקר שם שוב?
בתקופת נעוריי המאוחרים יותר נגלתה לי גם הספרות האמריקאית. ראשית, הרומנטיקנים הקדומים – הנרי תורו עם 'וולדן' וגם וולט ויטמן עם 'עלי עשב'. אחר כך באו התותחים הכבדים – סקוט פיצ'גרלד עם 'גטסבי הגדול' ו'ענוג הוא הלילה'; ארנסט המינגווי עם 'למי צלצלו הפעמונים' ו'הזקן והים', ועוד טובים ורבים מלהזכיר.

ועתה לפינאלה: שני ספרים, שניהם עבי כרס, שניהם בוני עולם ונבדלים מאוד זה מזה. הראשון – 'יוסף ואחיו' של תומס מאן (כבר הזכרתי פעם ספר זה ברשימותיי). מתוך ויקיפדיה: "דמותו של יוסף המקראי נראתה בעיניי מאן כאבטיפוס של האמן ובעצם של דמותו שלו. מאן ראה ביצירתו זו את יצירתו הטובה ביותר והחשובה ביותר". הספר מתחלק לארבעה פרקים לפי המסופר במקרא: תולדות יעקב, יוסף בנעוריו, יוסף במצרים, יוסף המשביר. הרבה מסופר מתוך עיניו של יעקב, גם בקריאה שנייה עמד הספר במבחן. התרגום של מרדכי אבי שאול ארכאי מעט. הערה טכנית: לסופרים טובים יש ריתמוס בכתיבה, כך לתומס מאן, כך לעגנון, כך לס. יזהר ועוד. אם אתה מצליח להיכנס לריתמוס הופכת הקריאה לקלה ומהנה יותר.

את הגרנד פינאלה אני מקדיש לספר שנכתב בארץ ופורסם בשנת 1958 – 'ימי צקלג' לס. יזהר. אפשר לומר כי מדינה שלמה עצרה את נשימתה לקראת הופעת הספר וכגודל הציפייה כן גודל האכזבה שאחזה בציבור הכללי.
הספר היה כבד – מעל 1000 עמודים, כתוב בשפה יזהרית, אמנם יפהפיה, אך מסורבלת מאוד ודורשת מאמץ לא קל, הרקע מצומצם מאוד כביכול – שבוע אחד, קרב אחד על מקום שמזוהה בטעות כצקלג המקראית. הקרבות הקשים לא תמיד מוצלחים, לא תמיד מוסריים מאוד, הרבה חול ועפר ונמיכות רוח. ואף על פי כן – רומן נפלא, מקיף את בעייתיות הקיום כאן, מציב דמויות בשר ודם, נוגעות ללב ולעניות דעתי – יותר משווה את המאמץ והוא לא קל.
חיפוש בתוכנו
ארכיונים
קטגוריות
- 7 באוקטובר (33)
- אמנות ושירה מקומית (176)
- בטחון (25)
- בטיחות (37)
- ביקור בית (7)
- בנות ובני משק שחזרו (13)
- בנות ובני משק שעזבו (19)
- בריאות ורווחה (52)
- גינון (65)
- דבר המערכת (154)
- הנהלה (373)
- הפרטה (177)
- הקיבוץ של פעם (8)
- התנדבות (70)
- וידאו (22)
- ותיקים (190)
- חברות (79)
- חגים (14)
- חדר אוכל (6)
- חו"ל (1)
- חוגים (9)
- חיות (13)
- חיילים (30)
- חינוך (235)
- חירום (22)
- חניה (20)
- חקלאות (57)
- חשמל (27)
- טור דיעה (47)
- טיולים (48)
- יהדות (31)
- ילדים (150)
- כללי (923)
- לזכרם (235)
- לילדים (15)
- מועצה (10)
- מועצה אזורית עמק חפר (100)
- מזון (66)
- מחזורים (9)
- מטפלים/ות (13)
- מילה טובה (95)
- מים חמים (4)
- מכתבים למערכת (24)
- מפגש מחזור (1)
- מקום העבודה שלי (11)
- מרכז שרותים (43)
- משפחות (204)
- מתכונים (91)
- נדל"ן בקיבוץ (13)
- נוסטלגיה (253)
- נעורים (45)
- סביבה (163)
- סיפורים (124)
- ספורט (49)
- ספרים (22)
- סרטים (85)
- עובדים זרים (8)
- עיצוב הבית (5)
- ענפי הקיבוץ (64)
- עסקים (102)
- פוליטיקה (39)
- פורים (8)
- פרסום (15)
- צבא (15)
- צעירים (102)
- קהילה (538)
- קורונה (39)
- קליטה (171)
- שיוך ונושאים קשורים (159)
- שכונת בנים (173)
- שעשועונים (26)
- שפרירים (11)
- תכירו (25)
- תכנון (171)
- תמונת החודש (40)
- תפוז הזהב (63)
- תקשורת (35)
- תרבות (117)
תגובות אחרונות
- יגאל מוהר על באיזולטור / שרון רשב"ם פרופ
- נויה לס על תפוז הזהב / שהם סמית מעבירה ל…
- טובה גבר על הספר של עמליה / נילי חלאבין ברות
- נויה לס על הקש ששבר את גב הגמל הזקן / אלכס קראוס
- אשר ישראל על תפוז הזהב / ליאן פולק מעבירה ל…
- שרון רשב״ם פרופ על טופוגרפיה של ילדות – שרון רשב"ם פרופ
- אחמד על מטפלת אחרת / שלמה כהן
- רעיה מירון על דבר העורכים / ליאור אסטליין
- ליאור תירוש על צדק צדק תרדוף: לקראת ההצבעה על עקרונות ההסדר מול משפחת כרמל / מיכל בן נח
- ליאור תירוש על דבר העורכים / ליאור אסטליין
כתבות אחרונות
- דבר העורכים / שלמה כהן
- תפוז הזהב / עמית כהן לנג מעבירה ל…
- עונת ההדרים / ליאור אסטליין
- תגובה לכתבת "הדרים" / שלמה כהן
- עין לגח"א צופיה / ליאור אסטליין
- עד סוף הדרך / שלמה כהן
- מסך מפריד בינינו / אדוה סינדליס
- נוסטלגיה / מורדי מורג
- צלי כתף מס' 5 ברוטב יין לבן ורכז רימונים עם פטריות / בלהה זיו
- מה מנהל "מנהל קהילה"? מיכל בן נח
- יוני ארי – לקראת הצבעה בקלפי מועמדות למהל קהילה
- שקד אביב לקראת קלפי מועמדות למנהל קהילה
- דבר העורכים / ליאור אסטליין
- תפוז הזהב / מרים לביא מעבירה ל…
- על הקרן לעזרה הדדית / אדם הישראלי
- ממלכת הדירות להשכרה / שלמה כהן
- מושיטות יד (שנייה) / ליאור אסטליין
- חינוך זה לא רק בית-ספר / שלמה כהן
- נזכור / מוטי זעירא
- קופצים למים בסרביה / גילי הדר סגל
- קרב ללא מלחמה / שלמה כהן
- באיזולטור / שרון רשב"ם פרופ
- המועדון / מתוך "ספר החיים". הגהה: רחל נחמני
- עוגיות טחינה / בלהה זיו
- דבר העורכים / שלמה כהן
- תפוז הזהב / שהם סמית מעבירה ל…
- משולחן מנהל הקהילה / יוני ארי
- סליחות / אלכס קראוס
- משהו נשבר / ליאור אסטליין
- מעילה / שלמה שחר
קטגוריות
7 באוקטובר אמנות ושירה מקומית בטיחות בריאות ורווחה גינון דבר המערכת הנהלה הפרטה התנדבות ותיקים חברות חינוך חקלאות טור דיעה טיולים יהדות ילדים כללי לזכרם מועצה אזורית עמק חפר מזון מילה טובה מרכז שרותים משפחות מתכונים נוסטלגיה נעורים סביבה סיפורים ספורט סרטים ענפי הקיבוץ עסקים פוליטיקה צעירים קהילה קורונה קליטה שיוך ונושאים קשורים שכונת בנים תכנון תמונת החודש תפוז הזהב תקשורת תרבות

