כבר זמן רב שאני מתכננת לראיין את ורד לעלון, לא בגלל שהיא בת דודתי וגם לא בגלל שהיא שכנה בצד השני של הכביש. פשוט, בגלל שיש לה עבודה ממש מעניינת. מיותר לציין שהיא ציירת? ציירת מוכשרת במיוחד, שכל התכנים ביצירתה לקוחים מסביבתה.
ורד נולדה בקיבוץ ב-1971, בת לשולה ואמיתי ז"ל, נכדה לעדי וז'ני. בגיל שמונה עברה להתגורר בחוגלה, לאחר ששולה הקימה משפחה חדשה עם חנן כרמי ובהמשך נולדו שני אחיה הצעירים, נורית ועופר. ב-2012 חזרה ורד להתגורר בקיבוץ בשכונה החדשה היא אמא ליונתן (14.5).
כבר בנעוריה החלה לעסוק באמנות ולמדה בכיתת אמנות בתיכון ברופין, שכללה בימים ההם רק תיאוריה ללא סדנה ולכן הייתה נוסעת באוטובוס אחה"צ לחדרה להשתתף בחוג אמנות של הצייר אנטון בידרמן. את עבודת הגמר שלה ("פניה הצוחקות של היצירה הדאדאיסטית") במגמת אמנות, היא כתבה בליווי סבא עדי ובעזרת ספריית האמנות שאותה הקים עדי ופעלה בעבר בצמוד לבית טרזין. כבר אז הבינה שאמנות זה מה שהיא רוצה לעשות בחייה.
לאחר שירותה הצבאי למדה תואר ראשון במחלקה לאמנות בבצלאל (1993-1997) גרה בירושלים ובמקביל ניהלה חנות פרחים ברחביה. כשסיימה את לימודיה, חזרה לגור בחוגלה.
"כשבחרתי לחזור לעמק חפר, חבריי התל-אביביים לא חשבו שאצליח לפתח קריירה בציור ולגור יחסית רחוק מהעיר הגדולה שהיא לב העניינים", נזכרת ורד בחיוך.
היא שיפצה מחסן של 60 מטרים מתחת לבית המשפחה, שהפך לסטודיו ולדירת המגורים שלה ועד היום, זה הסטודיו בו היא מציירת. היא לימדה במקומות שונים באזור, הקימה את מגמת האמנות בביה"ס החקלאי בפרדס-חנה ולימדה את הכתה הראשונה במגמה. במקביל עבדה בשזירת פרחים בחברות להפקת אירועים.
היא החליטה להמשיך לתואר שני, אך אז לא היה עדיין תואר שני באמנות בישראל וחבריה נסעו ללמוד בחו"ל. כשנפתח המסלול הראשון לתואר שני באמנות של בצלאל והאונ' העברית ב-2002, למדה ורד במחזור הראשון.
"בית של ציור"
במהלך התואר השני החלה ורד ללמד במכללה לאמנות ברעננה שנקראה "הסטודיו", במקביל להוראה בחוג לאדריכלות באונ' ת"א. כשמנהלי המכללה פרשו לגמלאות ב-2012 הם רצו שתיקח עליה את ניהול המקום, אך היא החליטה שזה לא מתאים לה.
"מתחילת דרכי המקצועית היה לי ברור שהעבודה הנוספת ממנה אתפרנס, צריכה לתמוך בהקדשת זמני לציור. ניהול לא הרגיש לי כמו המסלול הנכון ומצאתי את עצמי על פרשת דרכים. לפני כעשר שנים נפגשתי עם גדי קוזיץ מעין החורש, שהזמין אותי לסטודיו שלו ובעקבות הפגישה, הציע לי שותפות בחלל מאחורי הסטודיו, ששימש בעבר כחדר האוכל של המוסד החינוכי. החלטתי ללכת על זה, שיפצנו את המבנה והפכנו אותו לבית-ספר לציור. חילקנו בינינו את הימים כך שכל אחד מאיתנו מלמד בסטודיו את תלמידיו במשך שלושה ימים והתלמידים שלימדתי ברעננה, פרדס חנה וזכרון יעקב התקבצו בסטודיו בעין החורש. מאז נוספו אליהם תלמידים נוספים מהאזור וכמובן גם מגח"א. אני קוראת לסטודיו 'בית של ציור' כי הוא אכן נראה ומרגיש כמו בית. התלמידים שלי הולכים איתי שנים רבות ולמדתי להעריך את הנוחות שיש בקרבה הפיזית לעבודתי ואת החופש להיות בעלת הבית והמעסיקה של עצמי. זה מאפשר לי ללמד שלושה ימים בשבוע ולהקדיש יומיים לציור בסטודיו שלי. יחד עם השותפות הטובה עם גדי, החופש והעצמאות, כמובן שלא פשוט לנהל עסק בו צריך להרוויח מספיק במשך שלושה ימים בשבוע".
בשנים האחרונות היא מלמדת גם רישום וקולאז' סמסטר אחד בשנה בביה"ס לחברה ואמנויות בנתניה (בעבר "לסלי קולג'").
על מזל וכשרון
ורד היא אמנית מוכרת (מלשון "למכור") שהציגה כבר בתשע תערוכות יחיד. לתערוכת היחיד הראשונה שלה במוזיאון עין חרוד (2001) הגיע גם הבעלים של גלריה דביר, שהזמין אותה להיות מיוצגת בגלריה ומאז היא עובדת איתם כבר 22 שנים. התגשמות חלום זה, של כל צייר וציירת, באה בשלב מוקדם מאוד בקריירה שלה. אני שואלת אותה איך זה קרה.
"היה לי מזל", היא עונה בצניעות אופיינית ואני מתקנת אותה: "מזל לא מספיק. צריך מזל וכשרון".
היא מספרת על תהליכי העבודה שלה. "בשנים הראשונות הצגתי תערוכות כל שנתיים, אבל ככל שעוברות השנים אני מוצאת שתהליך החיפוש והיצירה מתארך וכך גם הזמן בין תערוכה אחת לשנייה. ליצירה יש קצב בקיעה איטית ואני לא יודעת לנהל אותו, אז אני זורמת איתו. במשך השנים עשיתי שינויים טכניים מסדרה אחת לשנייה ואלו הצריכו בנייה מחדש של מערך הציור. לדוגמה, השינויים בחומר – מעבר מצבע שמן לאקריליק, מאקריליק לטמפרה ואז חזרה לשמן. או השינויים במצעים של העבודה, מציור על בד לציור על עץ (דיקט). תהליכי השינוי הללו מצריכים למידה והתנסות רבה ומתלווים אליהם תהליכים של התלבטות והתכנסות פנימה שלוקחים זמן. לפני 15 שנים היה עלי לחץ גדול לסיים כדי להספיק לעמוד בדד-ליין של תערוכה והציפייה שלי לייצר ציורים לתערוכה, יצרה גם דרייב ליצירה. היום אני נינוחה יותר ומבינה מה אני מקבלת מהתהליכים הארוכים יותר. אני מהאנשים שכל הזמן עובדים וחשובים לי בעיקר התהליכים ביני לבין עצמי. אני לא מרגישה שצריכה כל הזמן להיות ב'אור' או בפרונט עם תערוכה. אני מסתכלת על תערוכה כסיכום פרק יצירה הנמשך מספר שנים ולוקחת לי את הזמן הנדרש כדי להשלים תהליך".
ציוריה של ורד נמכרים בידי גלריה דביר לאורך השנה וכמובן שיותר סביב התערוכות שלה. לפני מספר חודשים נמכר ציור שלה לכנסת אז חפשו אותו כשתבקרו שם.
לצייר תמונת עתיד
אני שואלת את ורד איך היא רואה את העתיד המקצועי שלה. "תמיד יש לי את הפחד שפתאום כבר לא אוכל להוליד דברים חדשים ואני מניחה שזה פחד המלווה כל אמן. כרגע אני נמצאת במקום אידיאלי מבחינת היחס בין הוראת ציור ליצירה שלי, אז שיימשך כך. אני מאחלת לעצמי שאמשיך למכור ציורים ושיהיו לי מספיק תלמידים".
אם תרצו לראות את הציורים של ורד חפשו בגוגל: vered nachmani ובאתר שלה תוכלו לראות את כל הסדרות שציירה עד היום.
חיפוש בתוכנו
ארכיון
קטגוריות
- אמנות ושירה מקומית (158)
- בטחון (19)
- בטיחות (35)
- ביקור בית (4)
- בנות ובני משק שחזרו (11)
- בנות ובני משק שעזבו (13)
- בריאות ורווחה (46)
- גינון (62)
- דבר המערכת (126)
- הנהלה (342)
- הפרטה (133)
- התנדבות (40)
- וידאו (22)
- ותיקים (173)
- חברות (73)
- חגים (10)
- חדר אוכל (4)
- חוגים (8)
- חיות (6)
- חיילים (23)
- חינוך (222)
- חירום (12)
- חניה (18)
- חקלאות (49)
- חשמל (22)
- טור דיעה (28)
- טיולים (45)
- יהדות (29)
- ילדים (133)
- כללי (638)
- לזכרם (225)
- לילדים (12)
- מועצה (2)
- מועצה אזורית עמק חפר (93)
- מזון (34)
- מחזורים (7)
- מטפלים/ות (6)
- מילה טובה (84)
- מים חמים (4)
- מכתבים למערכת (24)
- מפגש מחזור (1)
- מרכז שרותים (43)
- משפחות (194)
- מתכונים (64)
- נדל"ן בקיבוץ (5)
- נוסטלגיה (226)
- נעורים (43)
- סביבה (155)
- סיפורים (115)
- ספורט (42)
- ספרים (13)
- סרטים (83)
- עובדים זרים (7)
- עיצוב הבית (4)
- ענפי הקיבוץ (28)
- עסקים (86)
- פוליטיקה (32)
- פורים (8)
- פרסום (15)
- צבא (1)
- צעירים (87)
- קהילה (500)
- קורונה (39)
- קליטה (169)
- שיוך ונושאים קשורים (145)
- שכונת בנים (166)
- שעשועונים (26)
- שפרירים (10)
- תכירו (12)
- תכנון (163)
- תמונת החודש (40)
- תפוז הזהב (34)
- תקשורת (32)
- תרבות (107)
תגובות אחרונות
- ליאורה פלד על מומחים מנסיון חיים / ענת אופיר
- נויה לס על תפוז הזהב / גדעון כרמל מעניק ל…
- שחף רטר על דעה אישית / עוזי לס
- שרה דוד על כרוב כבוש (רומני) / בלהה זיו
- לאה על הלב הפועם האחרון שנותר לנו / ליאור אסטליין
- דפנה על יונתן סע הביתה / יאיר אסטליין
- רעיה מירון על "בכל זאת, זה צובט בלב" / איילת אסטליין כהן
- נויה לס על תפוז הזהב / ארי כהן לנג מעביר ל…
- רעיה מירון על תפוז הזהב / ארי כהן לנג מעביר ל…
- רעיה מירון על לאבות בלבד / שלמה כהן
כתבות אחרונות
- דבר העורכים / ליאור אסטליין
- תפוז הזהב / חן אמיתי מעניק ל…
- משולחנו של מנהל הקהילה / יוני ארי
- מחשבות של חודש יוני / איילת אסטליין כהן
- איחודניקים צעירים / יותם עפרון
- מבקר לרגע / שלמה כהן
- עם הפנים לאפריקה / ליאור אסטליין
- פשטידת מנגולד ותרד / בלהה זיו
- גח"א בת 71 האם היא מזדקנת בכבוד?
- דבר העורכים / שלמה כהן
- תפוז הזהב / שי פרץ מעניקה ל…
- גח"א חוגג 71 שנים. האם הוא מזדקן בכבוד? / ענת ברנע
- הצצה אל העתיד / ליאור אסטליין
- גח"א חוגג 71 שנים. האם הוא מזדקן בכבוד? / אבי פרנקל
- ובינתיים, ביד השנייה / עפרי, שירה ואיילת
- גח"א חוגג 71. האם הוא מזדקן בכבוד? / גידי שקדי
- מהאדמה ישירות לצלחת / עדנה ארזי
- גח"א חוגג 71 שנים. האם הוא מזדקן בכבוד? / ברוך גשן
- זה הספין שלי / שירי (הדר) שוביץ
- גח"א חוגג 71 שנים. האם הוא מזדקן בכבוד? דן הורוביץ (הקטן)
- מה לדולה ולכדורגל? / שלמה כהן
- גח"א חוגג 71 שנים. האם הוא מזדקן בכבוד? / ילדי בית האורן
- סלט עוף עם תפוחים / בלהה זיו
- גח"א חוגג 71 שנים. האם הוא מזדקן בכבוד? / נעמה (סלייבי) נווה
- דבר העורכים / ליאור אסטליין
- תפוז הזהב / גדעון כרמל מעניק ל…
- הסטת תשתיות תקשורת בשכונת מגדל המים / דייוויד שרון
- צוות בריאות ורווחה משיק חודש בריאות / יעל לביא גילה
- מי שמטפל בכם / תניה רטר
- את מי זה מעניין בכלל? / היידי עפרון
קטגוריות
אמנות ושירה מקומית בטיחות בריאות ורווחה גינון דבר המערכת הנהלה הפרטה התנדבות ותיקים חברות חינוך חקלאות טור דיעה טיולים יהדות ילדים כללי לזכרם מועצה אזורית עמק חפר מזון מילה טובה מרכז שרותים משפחות מתכונים נוסטלגיה נעורים סביבה סיפורים ספורט סרטים ענפי הקיבוץ עסקים פוליטיקה צעירים קהילה קורונה קליטה שיוך ונושאים קשורים שכונת בנים שעשועונים תכנון תמונת החודש תפוז הזהב תקשורת תרבות





