FB-f-Logo_blue_530x300לקיבוץ גבעת חיים איחוד יש קבוצת פייסבוק עם 664 חברים.

אבל לפני שנדבר על הקבוצה, קודם הקדמה קצרה על הפייסבוק – הרשת החברתית הגדולה ביותר. השם "Face Book" הוא שילוב של המילים "פנים" ו-"ספר". השם נובע מהשם המקובל במכללות ובאוניברסיטאות לספר המכיל את תמונות הסטודנטים המחולק בשנה הראשונה על מנת שהסטודנטים החדשים יוכלו להכיר טוב יותר איש את רעהו. מעבר לכך הרעיון שעומד מאחורי המילים האלו הוא שכל אדם מזוהה עם תמונת הפנים שלו ויש אדם אמיתי מאחורי העמוד שלו בפייסבוק. חברת פייסבוק אף מקפידה לשלוח מסרים לאנשים שיש להם עמוד פייסבוק (ראו מונחים מטה) אבל השם שלהם לא נשמע כמו של אדם אלא כמו של ארגון, ומזהירים שיסגרו את אותו עמוד (גם בעברית). על ההיסטוריה של פייסבוק ניתן לקרוא הרבה רפרנטים ברשת על מארק צוקרברג ומרעיו, ועל המשפטים והמאבקים שהיו לחברה לאורך כל הדרך, ולא ארחיב בנושא.

לי יש יחסי שנאה-אהבה עם הפייסבוק. מצד אחד פייסבוק עשו מהפכה בקשר בין אנשים, חברים, משפחה וארגונים, ומצד שני כולנו "שבויים" בידיים שלהם. אנחנו למעשה לא יודעים כיצד פייסבוק פועלת "מאחורי הקלעים" וגרוע יותר הם משנים את החוקים איך שבא להם. הם עושים שימוש באלגוריתמים (שכמובן אינם חשופים לציבור) כדי לנחש את אופי המידע שהגולש רוצה למצוא, ומנתבים את המידע כרצונם. אנחנו מצד אחד מקבלים מידע מפולח המתאים לפרופיל שלנו (כך שגם לא נוצף במידע שלא רלוונטי לנו אישית) אבל יש דברים שאינם מופיעים בעמוד שלנו או לחילופין מופיעים בהתאם לפרסום ממומן – ואז התחושה היא שיש אח גדול שמנתב את העמוד שלי ומפעיל אותנו מאחורי הקלעים. כאשר בעמוד שלי מופיעים לעיתים "זיכרונות מהעבר" פייסבוק בעצם משתמש ברגשות הנוסטלגיה שלי כדי לנתב אותי להעלות את אותם זיכרונות ששיתפתי בעבר פעם נוספת בעמוד החדשות שלי. שלא נדבר על הפרסומות שפייסבוק "דוחף" לנו באופן מחוכם – פרסומות גלויות וסמויות.

דרך אגב, גם גוגל עושים דברים דומים. גוגל אמנם משמש לנו עדיין בעיקר לחיפוש מידע בכלי הבסיסי שלו (יש עוד הרבה כלים מעבר) אבל הוא גם מנתב את המידע בהתאם להעדפות שלנו (מה שהוא לומד על היסטוריית החיפוש שלנו, מיקומנו הגיאוגרפי ועוד) ולפרסום ממומן. מזל שיש עדין תחרות קשה בין גוגל ופייסבוק… ובכל זאת, בפייסבוק יש הרגשה שאנחנו חשופים הרבה יותר בגלל שאנחנו חולקים הרבה מאד מידע אישי. מומלץ לשמוע את הרצאתו של אלי פאריסר על מה שהוא קורא: "בועת הפילטר".

מה שבאמת מרגיז זה שאתה חושב שאתה רואה את כל מה שהחברים שלך מעלים אבל למעשה פייסבוק מחליטה מה יראה בעמוד שלך… ויש עוד כל כך הרבה דברים מרתקים הקשuרים לפייסבוק… אבל קטונתי מלספר עליהם…

איפה היינו? בקבוצת הפייסבוק של גבעת חיים איחוד…

מעבר לזה שיש עמודים לאנשים, ודפים לארגונים ועסקים, יש גם קבוצות. קבוצה סגורה, קבוצה פתוחה (לציבור), וקבוצה סודית (קבוצה אפשר להצטרף אליה רק אם מצרפים אתכם – לידיעתכם יש קבוצה סודית שנקראת הבנות השוות של עמק חפר…)

בחרנו בקבוצה כפורמט לפעילות הקיבוץ בפייסבוק, כי בעקרון קבוצה נועדה ליצור פלטפורמה לתקשורת, מעין פורום. אם תרצו – הגורן של פעם, חדר האוכל והמודעות שלו, או השיחות בשולחנות – כיכר העיר הוירטואלית. בקבוצה, שלא כמו בדף עסקי, יש חברים (רק מי שיש לו עמוד אישי בפייסבוק יכול להיות שייך אליה). הרעיון הוא שמה שמחבר בין אנשי הקבוצה באופן בסיסי הוא קיבוץ גבעת חיים איחוד. בנוסף, הגדרנו את הקבוצה כסגורה כדי שאנשים מבחוץ לא יוכלו לראות מה יש בקבוצה.

תיאור הקבוצה שלנו (כפי שמופיע בפייסבוק):

קבוצה עבור כל מי שגר בגבעת חיים איחוד, עבור בני גח"א לדורותיהם באשר הם, ועבור אנשים שעובדים בקיבוץ. חשוב לנו לציין: ניתן לפרסם פעם בשלושה שבועות-חודש עסקים בקיבוץ, כדי לקדם ולעזור. עם זאת יש פה קבוצה מאד גדולה שלא מעוניינת בפרסום… לתשומת לבכם. במידת הצורך נוריד פרסומים.

בעת ניהול דיונים בנושאים שונים (חשוב!) אנא זכרו שגם ילדים חברים בקבוצה הזו… תרבות השיח שלנו היא גם הדרך של הקהילה להראות להם שניתן וחשוב לנהל שיח ולהביע ביקורת גם בדרך נאותה ולא פוגענית.

הקבוצה אינה מקור מידע ראשוני לגבי פרסומים רשמיים של הנהלה/מזכירות. לשם כך יש להיכנס לאתר החברים.

ניהול הקבוצה: היידי עפרון (מידע-גח"א), טלי סופר (אתר גח"א)

פייסבוק קיבוץ

כמה הערות לסיום:

אנשים מתלוננים שלא תמיד הם רואים מה שמופיע בקבוצה בעמוד שלהם. זה נכון. שוב-  נעלמות דרכי הפייסבוק… אבל אם אתם רוצים לראות את מה שמופיע בקבוצה של גח"א הגדירו אותה בהגדרות העמוד שלכם כ"מועדפת".

יש אנשים שמתלוננים שמה שמופיע בקבוצת גח"א מגיע להם למייל. שימו לב – גם זו הגדרה אצלכם בעמוד הפייסבוק. ניתן להגדיר בהגדרות העמוד שלכם שהודעות חדשות של הפייסבוק לא יגיעו למייל שלכם.

ולסיום – זו קבוצה גדולה ולפי הטבע האנושי, אנשים מגילאים שונים ומתחומי ענין שונים אוהבים דברים שונים. אנו מנסים למצוא מכנה משותף אבל לא תמיד זה מצליח… מוזמנים לחלוק עמנו הערות לשיפור התכנים והקבוצה בכלל.

 

מונחים בסיסיים:
עמוד אישי (פרופיל) – עמוד שבו כל אדם כותב, מעלה חדשות, חולק מידע, תמונות ודעות, רואה מה החברים שלו חלקו, עושה שיתוף לנושאים הקרובים לליבו או לייק. כל אחד מחליט מי החברים שיהיו לו ורק הם רואים מה הוא כותב.
פוסט/סטטוס – מה שאדם כותב בעמוד שלו. ניתן לעשות לו לייק (ציון לאהבתי או שימו לב) ולאחרונה גם סימנים נוספים כמו "כועס" על מה שמכעיס אתכם, או שיתוף של הפוסט על שיראה לחברים שלכם. יש גם פוסטים "ממומנים" שהם למעשה פרסומות.
לייק – ציון מתחת לפוסט ל"אהבתי" או "שימו לב".
דף עסקי – דף שמקדם את העסק שלך. אם לקוחות עושים לו לייק הם אמורים לראות לפחות חלק מהחדשות של הדף.
קבוצה – ראה בכתבה.
פיד – עמוד החדשות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

42495896