צילום: אפרת אשל

צילום: אפרת אשל

 

נתברכנו בכך שביה"ס היסודי "משגב" נמצא בקיבוץ ומאפשר גישה מהירה וקלה לילדינו ונכדינו. אך גם אם קל יחסית להגיע לשם, לא קשה ללכת לאיבוד בתוך בית-הספר.

אינני מתכוון להליכה לאיבוד בין הכיתות, אולם הספורט או הגינה האורגנית. כוונתי מתמקדת יותר בהתרחשות בתוך הכיתה. מטבע הדברים, כאשר יש 26-32 תלמידים בכיתה, עם אנרגיות מתפרצות, בעיות משמעת ופערים משמעותיים בין התלמידים, קשה להעניק תשומת לב לכל אחת ואחד. התוצאה היא לא פעם, ילדים "ההולכים לאיבוד" בתוך המערכת.

עם כל הרצון הטוב של המורה העושה ככל יכולתה בסיוע יועצות רגישות, מסורות ומשקיעות וכיתות מזמינות ואסתטיות, יש גבול לזמן ולתשומת הלב שהיא יכולה להקדיש, במיוחד לתלמידים שאינם רועשים, אך זקוקים לעזרה ותשומת לב. כמובן שיש גם תלמידים המאלצים את המורה להפוך לעיתים ל"שוטרת" המטפלת בבעיות משמעת, עובדה הגורעת מתשומת הלב שהיא יכולה להקדיש להוראה ולתלמידים אחרים המשוועים לעזרתה. הנפגעים מהמצב אינם רק התלמידים המתקשים, אלא גם אלה "השוחים" בחומר ונאלצים לבזבז את זמנם בכיתה.

כאן משתלבת יוזמת "ידיד לחינוך", עמותה ארצית הפעילה כבר 14 שנים, עם שלוחות בבתי-ספר יסודיים רבים בכל הארץ, במסגרתה מסייעים מתנדבים/פנסיונרים לתלמידים שחלקם פשוט "הלכו לאיבוד" בתוך הכיתה. סיוע זה מאפשר תשומת לב הולמת, אווירה רגועה, תחושה של חשיבות עצמית ותנאים המאפשרים לתלמיד/ה להבין טוב יותר את החומר, ללא הלחץ המאפיין את הכיתה המלאה ולאחר מכן להשתלב באופן מוצלח יותר בכיתה.

צילום: אפרת אשל

צילום: אפרת אשל

חברי העמותה המתנדבים בשיתוף מנהלת ביה"ס, המורות, היועצות, הרכזת אזורית וכמובן תוך השתתפות פעילה של תלמידים המגלים נכונות לקבל את העזרה המוגשת, מאפשרים לקדם את הלמידה במשהו, שהוא לעיתים משמעותי מאוד לתלמיד הבודד, לכיתה ולבית-הספר.

אצלנו, במשגב, משתתפות בפעילות תרצה מדיני, תמר שפע, איילה לבני וגם אני לוקח חלק בכך ובשפרירים, מתנדב גל רסיס כבר כמה שנים. יש בכך מצב של WIN-WIN ממנו נהנים התלמידים, המתנדבים, המורות והיועצות וכמובן בית-הספר כולו. התועלת לא מסתכמת בעזרה הלימודית נטו, אלא גם בדוגמה האישית הבאה לידי ביטוי בעצם ההתנדבות והנכונות לסייע לתלמידים המוכנים לקבל את העזרה (ולא כל הנזקקים – מוכנים).

להלן מספר ציטוטים מדברים שנאמרו לנו, רק כדי לקבל מושג על המשוב שאנחנו מקבלים: "בדיוק היום סיפר לי אבא של תלמיד שלך, כמה אתה עוזר לו" (נמסר ע"י היועצת של ביה"ס). "התלמיד שלך קיבל ציון מעולה בחשבון והוא מסביר את זה בעזרה שקיבל ממך" (התקבל מהמורה לחשבון).

מוסיפה סתיו ריבנפלד-דיין, אחת היועצות החינוכיות במשגב: "המתנדבים המגיעים לביה"ס הם חלק בלתי נפרד ממשגב ומהווים נדבך נוסף בעבודת ההוראה. תמיכת המתנדבים משמעותית בתחומים רבים: חיזוק לימודי, העצמה, הקשבה, שיפור הבטחון העצמי של התלמיד, אוזן קשבת ולמידה דיפרנציאלית בקצב של התלמיד. הם פועלים ומסייעים בלימוד מתמטיקה, אנגלית ושפה. חלקם מלווים תלמיד בתמיכה אישית דרך משחק ושיח. יש מתנדב אשר מעצים תלמידים בתחום האמנות, ישנן מתנדבות המסייעות בכיתות א'-ב' ומתנדבים בכיתות הגבוהות המעשירים את עולמם של התלמידים וישנה מתנדבת התומכת רגשית בתלמידות. מדובר בשיתוף פעולה קהילתי לטובת ילדי ביה"ס, שאנו נתרמים ממנו רבות. המתנדבים הם חלק מהנוף הבית-ספרי ואנו מודים להם מדי יום על עשייתם המבורכת. יש חשיבות לנוכחות של מבוגרים במרחב כחלק מבנייה של קהילה, ראייה ודאגה לאחר. המתנדבים תורמים לתחושת המסוגלות של ילדים ובזכות השלווה ו'חוכמת החיים' שלהם, הם מצליחים ליצור קשרים עם ילדים שמבוגרים אחרים בביה"ס לא תמיד מצליחים ליצור". פרט נוסף, הרלבנטי לרוב המתנדבים – יש להם נכדים במשגב. הנכדים ואנחנו נהנים להיפגש ולהחליף כמה מילים, עידוד, חיבוק או חיוך הרצויים תמיד לכולנו במסדרונות ומדרכות בית-הספר.

צילום: אפרת אשל

צילום: אפרת אשל

חשוב להדגיש כי בנתינה ובהתנדבות, אנו תורמים גם לעצמנו. כמו שתרצה אמרה: "הנתינה ממלאת אנרגיה חיובית והקשר עם הילדים הצעירים תורם לחיוניות שלנו. הפרספקטיבה של המתנדב/ת מאפשרת לחדד בעיות של התלמיד, היות וזו ראיה פרטנית ונקיה מסטיגמות".

אנחנו קוראים לכן ולכם ומזמינים את הפנסיונרים להצטרף לתכנית, ללא צורך ברקע בהוראה, השכלה גבוהה או בחינוך. אפשר לפנות לתמי המרכזת את התחום במשגב (050-5394767) או לתמר שפע, תרצה מדיני, איילה לבני או אלי. נשמח לקשר אתכם או להרחיב ולהבהיר את מה שתבקשו.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

42495896