ברוך גשן סיים את תפקידו כיו"ר הקרן לעזרה הדדית. הוא הסכים לכתוב לעלון על תפקידה של הקרן ועל תחושותיו ביושב הראש שלה

 

"במסגרת תקנות הערבות ההדדית בקיבוץ המתחדש, נקבע כי על הקיבוץ להקים קרן ייעודית שתספק סיוע לחברים במקרים בהם לא ניתנו פתרונות מספקים במסגרת תקציבי הקהילה השוטפים. הקרן תנוהל על-ידי שלוחי ציבור שיבחרו בקלפי/באסיפת הקיבוץ ובנפרד מהפעילות השוטפת של הקהילה".

ציטוט זה מתקנות הקיבוץ המתחדש נוגע לפעולת הקרן לערבות הדדית בקיבוצים. עד 14 ביולי השנה, פעלה הקרן בגח"א על פי תקנון שאושר באסיפת החברים בשנת 2013 ומתאריך זה, התקבל התקנון החדש.

20230713_193642

הנהלת הקרן מורכבת משלשה חברי קיבוץ שנבחרו על-ידי חברי הקיבוץ וכיום אלו אדם הישראלי (יו"ר הקרן) איריס קראו ואלדד ורדי. יש גם נציגה חיצונית – דנה גורן מעין החורש – המלווה את הנהלות הקרן בשנים אחרונות בעוד עורכת הדין רחל גרין, מלווה את הנהלת הקרן בייעוץ שוטף.

סמכות הנהלת הקרן כפי שנקבע בתקנון הינה מלאה. הדיונים סגורים ודיסקרטיים והחלטות הנהלת הקרן אינן ברות ערעור. לקרן חשבון בנק נפרד מחשבון הבנק של הקיבוץ ורשות החתימה בחשבון היא של כל אחד מחברי הקרן, מלווה בחתימת מנהל הכספים של הקיבוץ, אשר גם אחראי להתנהלות הכספית ולמדיניות ההשקעות של הקרן.

כל חבר קיבוץ יכול לפנות לקרן בבקשת סיוע. הפנייה יכולה להיעשות לכל אחד מחברי ההנהלה והפונה יכול להופיע בפני הוועדה לבד או עם מלווה (מהקיבוץ).

נוהל הפנייה לקרן מופיע באתר הקיבוץ, כאשר הפנייה בכתב ומלווה במסמכים  כמפורט בתקנון.

צילום: עדנה ארזי

צילום: עדנה ארזי

הפונים מתבקשים להציג תמונת נכסים, הוצאות, הכנסות ומסמכים המאשרים שפנייתם לקרן באה לאחר מיצוי מקורות אחרים לעזרה כגון ביטוח לאומי, גופי עזרה הדדית הקיימים במדינה וקרן מילואים. הקרן אינה עוזרת ולא מעורבת כלל בעזרה בנושא השיוך או שיפוצים בדירות.

לפני דיון בפניית החבר הפונה, מבקש יו"ר הנהלת הקרן את אישור מנהל/ת הקהילה שאין לקיבוץ שום מניעה שהקרן תנסה לעזור לחבר. רוב הפניות הן לעזרה בטיפול במקרים רפואיים חריגים, או של הורים לילדיהם שבמצוקה. במכתב הפנייה צריך הפונה להצהיר שהמשפחה עוזרת ככל יכולתה. רוב הפניות הן חד-פעמיות אך יש פניות לעזרה מתמשכת. במקרים אלו מחפשת הנהלת הקרן, בשיתוף מנהל הקהילה, "מעגלי עזרה" נוספים.

חשוב לזכור – הקרן "מספקת דגים ולא חכות".

בנימה אישית: מילאתי מספר תפקידים בקיבוץ ובהם ריכוז "וועדות קשות". אין  כל בסיס השוואתי בין כל אלו וריכוז "הקרן לערבות הדדית".

נכנסתי לתפקיד בתחילת 2020 מיד עם פרוץ מגיפת הקורונה, כאשר חברים צעירים בעלי משפחות מצאו עצמם נטולי הכנסה. חשוב להבין כי חברים הפונים לעזרת הקרן נמצאים במצוקה פיננסית הגורמת להם מועקה נפשית קשה ופגשתי חברים כשהם במשבר אמיתי.

חבר פונה אשר צריך להופיע בפני הוועדה ו"להתפשט פיננסית" כשהוא מתאר את המשבר הקשה בו שרויה משפחתו, זקוק להמון כוחות פנימיים ולהמון תמיכה ואמפתיה ולכן, ניסינו לתת למבקש תחושה שהוא לא לבד ומאחוריו קהילה תומכת. כמובן שהנהלת הקרן מחויבת בדיסקרטיות וכך היא פועלת.

לאחר קבלת ההחלטה ולפני שאנו מודיעים לפונה את החלטתנו, עובר פרוטוקול הישיבה לבדיקת היועצת המשפטית ורק אחרי קבלת אישור שפעלנו לפי כל הכללים, אנו מעבירים את החלטה לפונה. כל פונה שהצלחנו לעזור לו, גרם לנו, חברי הנהלת הקרן, תחושת סיפוק אמיתית.

צילום: עדנה ארזי

צילום: עדנה ארזי

תודה לחבריי איריס, דנה, אלדד וכן לרחל גרין ובהצלחה לאדם. בגלל "עצלות" כתבתי הכל בלשון זכר, אז סליחה.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

42495896