(איך שביט מזהיר, מאמר קצת כבד).

נחשפנו לאחרונה לשיח מעניין בעקבות פירוק הזולות של בני הנעורים. הוויכוח בין הנוער לממסד הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הצמיחה של בני הנוער העסוקים בגיבוש הזהות תוך מפגש עם עולם המבוגרים. מצד אחד הנערים מפתחים עצמאות מחשבתית-זהותית הנדרשת להם לשם בידולם ממשפחתם וחיונית ליצירת אישיות נבדלת ובו זמנית בוחנים הנערים את השתלבותם בעולם המבוגרים ממנו הם עומדים להיות חלק. מתח זה מובנה ואין דרך ואף לא רצוי להימנע ממנו ועל כל אחד מהם לבצע את תפקידו.

תפקיד הממסד

הממסד, כרגולטור, מחויב לפעול לפי החוק, הזהירות והאחריות הכוללת לכל תוצאה אפשרית המתקיימת בתחום היישוב. יש ברשותו כלים רביםאך בסופו של דבר צריכה להתבצע פעילות של אכיפה כזו או אחרת. לפעמים  בלו"ז ארוך ולפעמים בלו"ז קצר, לפי הערכת הסיכונים.

תפקיד הנוער

תפקיד בני הנוער לאתגר את  הסדר החברתי בכלים העומדים לרשותו: בדיקת גבולות, מחאה (פנימית או ציבורית) השמעת קולם ועמדתם ואולי אף לקיחת אחריות על מעשיהם, למרות שזו מוגבלת מאוד אם חו"ח מתרחש אסון. אם בני הנעורים  יתרצו ללא מאבק  (אבוד מראש) הם יחטאו לתפקידם ופעולת  הגומלין לא תתקיים, לא העצמה ולא  צמיחה.

החינוך הבלתי פורמלי מטעם

אם עוצמתו של החינוך הבלתי פורמלי הוא הבחירה החופשית של הנערים להשתתף בו, ואחד המאפיינים החשובים של מסגרות בלתי פורמאליות הן היעדר תלות ברשויות, נוצרה במדינת ישראל סיטואציה של חינוך בלתי פורמלי מפוקח על ידי המדינה. בדואליות זו למדו המסגרות לחיות ולנתב בתוכה.

הכלה ודואליות

שני כלים העומדים לרשות מחנכים בלתי פורמאליים הם עקרונות פעולה הנמצאים בתוך החינוך הבלתי פורמאלי עצמו: הכלה ודואליות. החינוך הבלתי פורמאלי יודע לחיות  בתוך סתירות של הגיונות סותרים עם מתח מתמיד ביניהם כאשר המטוטלת נוטה פעם לכאן ופעם לשם.

החינוך המאפשר

בגבעת חיים איחוד מתקיימת מערכת עניפה של חינוך בלתי פורמאלי וכשאני מתייחס לגיל המתבגר, מעמידה לרשות הנערים כר פורה להתנסות, לבחינת מסוגלות, לבדיקת עצמם מול קבוצת השווים ורמה גבוהה למדי של ניהול עצמי, לפעמים מעבר למה שהיו רוצים. כשנקבעים גבולות הגזרה, פשוט יותר לנערים לקבוע את הכללים בהם מתנהלת המסגרת ואם זה נעשה מתוך דיאלוג מתמיד בין המחנכים לחניכים ועם כבוד רב לרצונותיהם – מושגות המטרות המרכזיות של החינוך הבלתי פורמאלי: לבנות אדם יצרני, כזה שלא עובר בעולם ללא השארת חותם אישי, רגיש לסביבתו החברתית ומודע ליכולותיו.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

42495896